Yaklaşık 10 milyon vatandaş, Genel Sağlık Sigortası (GSS) prim borçlarını 1 Ocak 2026 tarihine kadar ödememeleri halinde devlet hastanelerinde sağlık hizmetlerinden yararlanamayacak. Her yıl olduğu gibi bu yıl da milyonlarca kişinin gözü, Meclis’e sunulması beklenen torba yasa ile olası bir GSS affı düzenlemesinde.
10 milyon kişiyi ilgilendiriyor
Türkiye’de 1 Ekim 2008 tarihinde yürürlüğe giren Genel Sağlık Sigortası sistemi, zorunluluk esasına dayanıyor. 18 yaşını doldurup eğitimine devam etmeyen, 20 yaş üzeri olup üniversiteye gitmeyen veya sigortalı bir işte çalışmayan kişiler, prim ödememeleri durumunda otomatik olarak GSS borçlusu sayılıyor.
Hiç sağlık hizmeti almamış olsalar bile milyonlarca vatandaşın borcu işlemeye devam ediyor. Eğer yıl sonuna kadar yeni bir düzenleme yapılmazsa, 10 milyondan fazla kişinin sağlık hizmeti erişimi kesilecek.
Geçen yıl af gelmişti
Geçtiğimiz yıl 9 milyon vatandaşın prim borcunu kapsayan bir af düzenlemesi Aralık ayında Meclis’e sunulmuş ve geçmiş yıllara dönük borçlar silinmişti. Bu yıl ise henüz benzer bir taslak gündeme gelmedi.
Vatandaşlar, mevcut GSS borçlarını e-Devlet üzerinden görüntüleyebiliyor. Belirli bir tutarın üzerindeki borçlar için Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) bildirimde bulunurken, ödenmeyen borçlar icra takibine konu olabiliyor.
GSS prim tutarı ne kadar?
2025 yılı için GSS prim tutarı aylık 780 TL, yıllık ise 9 bin 360 TL olarak belirlendi. SGK mevzuatına göre, prim borcu bulunan kişiler 1 Ocak 2026’dan itibaren devlet hastaneleri dahil kamu sağlık hizmetlerinden yararlanamayacak.
Gözler torba yasada
AK Parti’nin Aralık ayında Meclis’e sunması beklenen torba yasa içinde, GSS prim borçlarına yönelik yeni bir af düzenlemesi yer alabileceği konuşuluyor. Düzenleme çıkmadığı takdirde milyonlarca vatandaşın yeni yılda sağlık güvencesi sona erecek.

